Överbelastningsattack

Det har kommit till vår kännedom att omfattande överbelastningsattacker på nytt har utförts mot IoTs (internet of things), däribland övervakningsutrustning såsom IP-baserade kameror och lagringsenheter, natten till tisdagen 26/6. Överbelastningsattacker (”terrorattentat” mot internetbaserade mål) blir allt vanligare och vanligare och där många tillverkare tagit stor lärdom av förra vårens historiska attacker som berörde i stort alla fabrikat i elektronikvärlden och där stora sjukhus och andra institut låg nere i flera dagar på grund av attacker som slagit ut datanätverk och allt annat internetbaserat. Gårdagens (26/6) attack är mycket lik förra vårens stora attack.

Vad gäller utrustningen vi säljer, AvTech-kameror och AvTechs DVR/NVR/XVR, så har relativt få kunder drabbats av gårdagens attack. De som drabbats är de som haft en gammal F/W (firmware) med releasedatum sedan innan förra vårens stora attack, alternativt undvikit byta standardlösenord trots att både vi och enheterna trycker på vikten av att göra det. Vi och AvTech – liksom de flesta andra stora tillverkare – rekommenderar att man regelbundet gör firmware-uppdateringar på sin övervakning samt byter lösenord för att inte råka ut för eventuella överbelastningsattacker. Tillverkaren skriver följande på sin hemsida: http://211.75.84.102/e_news/Security/Security.html

Du vet om du har drabbats genom att du har problem med att logga in på din utrustning (detta då användare kan ha raderats/ändrats i samband av attacken). Hör i sådant fall av er till vår tekniska support på 031-125600 (knappval ”3”) vardagar 9-16 (lunchstängt 12-12.45) på torsdag eller fredag så borde vi ha kommit med en lösning för er som drabbats!

Om allt fungerar som vanligt behöver ni inte höra av er till oss, eller vidta några andra direkta åtgärder. Vi rekommenderar dock att ni kontrollerar att ni har senaste versionen av enhetens mjukvara (firmware), skapar en ny administratörsanvändare med ett säkert lösenord och slutligen tar bort användaren “admin”.

Överbelastningsattacken gör m att vi, liksom andra i vår bransch, har en mycket hög belastning på supporten just nu och vi uppskattar om ni har överseende med det. Om ni har andra supportrelaterade ärenden som inte brinner i knutarna rekommenderar vi att ni hör av er med det efter helgen då vi först och främst måste prioritera att komma till rätta med cyberattacken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *